Tax time

Det går inte att använda falska företagare som chaufförer. Åkerierna ryker på arbetsgivaravgifter och chaufförerna får betala skatt här i Sverige. Här skriver vi om några av alla de skattefuskande företag som Skatteverket fattat beslut om senaste året.

Gillar du vårt arbete? Swisha gärna över en tia eller två och stöd Stoppafusket så vi kan fortsätta vår verksamhet. Stoppafuskets swishnummer är: 1235714852. Tack på förhand!

Revisionerna på företagen ligger ett par år tillbaka i tiden. Men besluten har fattats under det senaste året. 

Kurt Larssons Åkeri måste betala runt 120 000 kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg för åren 2012 och 2013. Företaget hade använt sig av inhyrda chaufförer från Rumänien. Chaufförerna hade fakturerat Kurt Larssons Åkeri som enskilda företagare. Chaufförerna fakturerade 2 500 euro i månaden för sitt jobb. Men det var ett stort krux. De hade ingen F-skattsedel. Skatteverket konstaterar också att chaufförerna inte var några självständiga företagare utan jobbade under anställningsliknande villkor på åkeriet. Åkeriet har kört för svensk Logistikpartner AB, DFDS Logistics AB, Skaraslättens Transport AB och Ancotrans AB.

Mängder av utländska chaufförer som jobbat vid DA Transport AB (från Flenninge i Skåne. Inte att förväxla med företaget DA Transport & Lastbilsservice AB i Grängesberg) får nu ordentliga skatteräkningar att betala. Skatteverket gjorde revision hos DA Transport för åren 2011 och 2012. Och det är skatt för de åren som chaufförerna nu måste betala. DA Transport hade hyrt in chaufförer som enmansföretagare. Men de hade inte F-skatt utan ses som anställda. Och eftersom de då jobbat vid ett svensk företaget i Sverige betalar man skatt här. Simple as that.

Torslanda Logistik & Transport AB har också kört med samma upplägg. Företaget har hyrt in enmansföretagare från utlandet. Nu kommer skatteräkningar till chaufförerna att betala. Revisionen gäller åren 2013 och 2014.

Fluckinger Transport AB ska betala ungefär 460 000 kronor i arbetsgivaravgifter för åren 2012 och 2013. Företaget hade inte en enda chaufför anställd utan hyrde in slovakiska och i enstaka fall tjeckiska enmansföretagare. Chaufförerna fakturerade 90 euro per dag. (Tänk på att de pengarna ska räcka till både sociala avgifter och lön – var det tänkt). Men de hade inte F-skattsedel och jobbade som anställda. Skatteverket listar i sitt beslut vad det är som skiljer en företagare från en anställd. Ett kriterie är att en företagare har flera uppdragsgivare och inte står under uppdragsgivarens ledning under uppdragets utförande.

Mega Transport & Logistik i Hbg AB får en räkning på runt 1, 7 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg för åren 2013 och 2014. Dessutom håller Skatteverket företaget ansvarigt för att det inte betalat in närmare 900 000 kronor i preliminärskatt (chaufförernas skatter). Chaufförerna hyrdesin från det bulgariska företaget Mega Fresch Trans OOD. Båda företagen har samma ägare. Skatteverket menar att Mega Fresch enbart varit betalningsförmedlare av löner till chaufförerna. Den verkliga arbetsgivaren var det svenska Mega Transport. Det backas upp av det avtal, på bulgariska, som finns mellan de två bolagen. ”Av avtalen framgår bl.a. att Mega Transport juridiskt sett är den faktiska arbetsgivaren men att löner och andra kostnader som är hänförliga till anställningen ska ersättas av Mega Flex”. Skatteverket har också tagit fram en lista från Transportstyrelsen där det står vilka som jobbar för Mega Flex. Skatteverket skriver: ”Listan har ett fält som ska fyllas i om föraren är inhyrd från ett annat företag, inte för någon förare har det lämnats uppgift om att det skulle röra sig om inhyrd arbetskraft.”

Ett mycket stort antal utländska och svenska chaufförer som anställts vid danska Staffroad Continental Aps, PLS APS och Cargo Dynamics Aps får nu stora räkningar från Skatteverket. Skatteupplägget som Skatteverket upptäckte gick till så här: Svenska åkerier har via sina hemsidor annonserat efter personal. Anställningarna gjordes i Sverige. Därefter skickades anställningshandlingarna till de danska företagen. De svenska åkerierna bestämde vilka chaufförer som skulle köra, deras lön med mera men det var de danska företagen som betalade ut lönen. Men ingen skatt eller sociala avgifter betalades vare sig i Sverige eller Danmark. Chaufförerna jobbade helt enkelt svart. Skatteverket ansåg att de danska företagen bara var betalningsförmedlare så alla åkerier som varit inblandade i den här härvan är arbetsgivare och ska betala arbetsgivaravgift. Och alla chaufförer får betala skatt på det de tjänat. De år Skatteverket har gjort revision på, vad vi hittar i olika beslut, är 2011 och 2013.

Till sist en liten historia om att numera är Skatteverkets armar långa. Skatteverket får fram information överallt i Europa. Skatteverket gjorde revision hos det slovakiska bemanningsföretaget Woops Internationale s.r.o. Ett företag som mestadels hyr ut chaufförer till tunga transporter. Ägaren är bosatt här i Sverige. Skatteverket begärde så kallad handräckning i Slovakien och fick bland annat fram att Woops hade två konton. Ett där pengar kom in från kunderna och som man betalade räkningar från. Och så ett konto där det fördes över pengar till Sverige. Pengar som gick till mat, boende och allt som en familj kan tänkas behöva. Nu får man skatta för de pengarna.

1-2 gånger om året åker vi från Stoppafusket till Skatteverkets huvudkontor i Solna. Där går vi igenom de beslut som GEB (gruppen som jobbar mot grov ekonomisk brottslighet och grov ekonomiskt organiserad brottslighet) tagit.  Besluten är offentliga. Vi plockar ut de beslut som gäller social dumping och jobbtrafficking. 

Anna-Lena Norberg

 

 

 

 

3 KOMMENTARER

  1. Vi som har blivit drabbade av detta fusk och fått gå i konkurs p.g.a. Många diesel stölder och inte fått upp vore frakter till nivåer som an kan överleva på. Vi borde få upprättelse för all olaglig konkurans . Det är ju alldeles klart att det är försent som regeringen har vaknat. Jag menar det är ingen som bryr sig om oss åkare som har försökt att följa alla lagar. Och nu kommer den sista spiken med ykb så vi gamla inte ens kan hjälpa till vid semtider.

  2. Säkert ett stort mörkertal också, men bra att några åker dit.

    Har reagerat på hur många utlandsreggade tunga fordon som kör på våra vägar, man undrar speciellt när en utlandsreggad dragbil drar svenskreggat släp, känns inte helt okej…
    Körde Stockholm-Malmö i juli-16 och den dagen var det säkert 70% utlandreggat :-O

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här