Annons

Trafikverket och det importerade byggkaoset

1 kommentar


Från ett skandalomsusat tunnelbanebygge i Rom till motorvägstunnlar i Förbifart Stockholm.  Trafikverkets upphandling öppnar dörren för en främmande form av sydeuropeisk företagarkultur.

På Drottningholm, granne med kungen, pågår just nu en del i ett gigantiskt byggprojekt. 18 kilometer motorvägstunnlar ska byggas, med tillhörande påfarter och anslutningar. Ett så stort bygge påverkar inte bara kulturmiljön på Drottningholm. Hela Sveriges ekonomi påverkas när man lägger 30 miljarder skattekronor på en sådan här stor förbifart.
Utländska byggare och konsortier har tagit hem stora delar av kontrakten. Den största delupphandlingen vanns av det italienska konsortiet Vianini/CMC, som har tagit på sig att bygga tunnlar för 3,7 miljarder.
Rent praktiskt har italienarna skapat ett särskilt bolag, Lovön samverkan AB, som driver bygget med Drottningholm som utgångspunkt.

Från Sicilien till Rom och sedan Stockholm

I och med Förbifart Stockholm får den italienska Caltagirone-sfären in en fot på svensk byggmarknad. Det är en byggkoncern med rötter på Sicilien som leds av den skandalomsusade multimiljardären Francesco Gaetano Caltagirone. Han förekommer flitigt i italiensk media, bland annat för att han dömdes för insiderbrott för några år sedan, men friades för det i högre rättsinstans.
Caltagirone-sfären förekommer också i italienska tidningar när man redogör för turerna i den stora ”mafia capitale-processen”, en enorm skandal i Rom, där politiker och tjänstemän inom upphandlande myndigheter åtalats och fällts för delaktighet i en härva med mutor och fördelningar av stora kontrakt. Caltagirone sitter inte på de anklagades bänk i den processen, man blir omskriven som leverantör av hus eller material in i mafia capitale-kopplade projekt, som här i en artikel som handlar om revisorernas kritik mot ett av tidernas största byggprojekt-skandal, metro C.

Sex miljarder i fördyring

Metro C i Rom och Förbifart Stockholm har vissa likheter. Det är tunnelbyggen båda. Tunnelbana i Rom och motorvägar i Stockholm. I Rom har Vianini bildat konsortium med andra bolag, så även i Stockholm och själva byggandet utförs sedan av ett myller av underleverantörer.
Slutnotan för tunnelbanebygget i Rom verkar inte var helt sluträknad än, men rapporter om fördyringar har kantat projektet, här i en artikel som tala om fördyringar på sex miljarder kronor.
Ju mer man läser om projektet, desto mer kaotiskt framstår det som.

Dålig start i Stockholm

Tyvärr är detta kaotiska tillstånd något som karaktäriserar även det tunnelbygge i Stockholm, där Vianini är inblandat. Stoppafusket har granskat arbetsmiljöförhållanden, där Arbetsmiljöverket beskriver arbetsplatsen som kaotisk. Vi har också avslöjat lönedumpning och skattefusk bland underleverantörerna.
Det sistnämnda är inte särskilt ovanligt på svenska byggen idag, ska sägas. Men just i detta projekt har det varit lättare än normalt att hitta konstigheter bland underleverantörerna.

Inbjudna utländska aktörer

Vianini/CMC vann upphandlingen på Lovön i Stockholm med ett anbud på 3,7 miljarder kronor. Strax efter kom ett annat italienskt bolag, Itinera s.p.a.
Så långt är inget konstigt. Lägst anbud vinner. När man går genom fler upphandlingar i Förbifart Stockholm-projektet ser man att det är ganska många utländska anbudsgivare. Slovakiska Subterra och tyska Implenia har också vunnit stora kontrakt i projektet.
Att den svenska byggmarknaden öppnats mot internationella aktörer är ingen slump. Trafikverket har varit mån om att bjuda in stora internationella aktörer. Det beskrivs på ett utmärkt sätt i den här rapporten, skriven av Lars-Fredrik Andersson och Ingemar Dahlqvist. Där berättar de att staten ville öka konkurrensen i Sverige och att Trafikverket dels har rest runt och informerat om svenska byggprojekt och dels har paketerat upphandlingarna så de ska passa bättre för internationella aktörer.
Det har lett till att priserna har pressats och andelen utländska gästarbetare ökat. Men trots lägre priser i upphandlingarna har det inte lett till lägre kostnader för samhället, menar Andersson och Dahlqvist i sin rapport. Systematiserad skatteflykt gör att samhället står som förlorare ändå i slutändan.

Skaffa bättre koll!

Ska vi då sluta bjuda in utländska entreprenörer till statliga byggprojekt? Nej, självklart inte. De stora svenska entreprenörerna är också internationella och vinner upphandlingar i andra länder.
Konkurrens är i grunden bra.
Men konkurrens måste bygga på lika villkor. I byggbranschen är det oerhört komplext med aktörer som öppet struntar i att betala avtalsenliga löner och svenska skatter och på så sätt rycker undan benen på de företag som vill följa avtal och svensk skattelagstiftning.
Ska det fortsätta så kommer det att sluta med att bara fuskföretagen är kvar.
Resursena på Skatteverket räcker inte till för att hålla minutiös kontroll av alla utländska företag som verkar i Sverige. Och fackföreningarna som ska kolla att löneavtal följs, har inte folk nog att följa upp 100-procentigt heller. Därför faller ett stort ansvar på beställarna.
Det är därför vi på Stoppafusket gör en särskild granskning av Förbifart Stockholm nu. Det är 30 miljarder av våra skattekronor som ska spenderas där. Tråkigt nog visar vår granskning hittills att Trafikverket inte heller har något särskild djup kontroll att lagar och avtal följs bland underleverantörerna.
Och vi är bara i början av vår granskning än. Det kommer mera…

 

Thomas Lundh
Journalist
thomas@stoppafusket.se

Print Friendly, PDF & Email
  1. Gösta Holmström says:

    Bra jobbat, fortsätt

Kommentera

*