1 000 utländska chaufförer fast i nätet

Blogg

high-speed truckSkatteverket har gjort en ny utredning om fusket inom transportbranschen. Man valde ut 100 företag som verkade misstänkta och granskade vidare. När man kontrollerat 49 av dem hade 39 fått anmärkningar. Företagen beskattades sammanlagt med 44 miljoner kronor extra än vad som skulle ha skett om man godtagit deras deklarationer. Det är ju bra. Att skattefuskare sätts dit är bra för alla de som vill göra rätt för sig.
Men det mest uppsendeeväckande i den granskningen är att nu har 1 000 chaufförer vidare granskning av sina personliga skatteinbetalningar att vänta. Många av dem kommer förmodligen att få skattesmällar så det tjongar om det.
Nu står det inte specifierat i rapporten att alla 1 000 är utländska chaufförer. Men hela rapporten i övrigt handlar om hur branschen använder chaufförer från andra länder för att pressa priserna på den svenska marknaden. Så vi kan utgå från att alla, eller nästan alla av de 1 000 som nu ska granskas vidare är just utländska gästarbetare.
Stoppafusket har skrivit om några sådana här fall tidigare, när Skatteverket granskat företag som anställt gästarbetare och som ”glömt” att betala in skatter och sociala avgifter för dem.
Det blir den anställde själv som åker dit. Skattesmällen hamnar på gästarbetaren personligen. Det kan många gånger bli stora belopp. Jag har sett fall där det handlar om hundratusentals kronor i skattesmäll.
De gånger jag pratat med gästarbetare om saken har de inte haft några pengar kvar när skattesmällen väl kommer. Lönen från Sverige är då spenderad och kvar av tiden som gästarbetare i Sverige är bara minnet av hårda 60-timmars arbetsveckor och feta skattekrav från svenska staten.
Jag tycker att det är rätt. De ska betala skatt. Jobbar man i Sverige ska man betala skatt i Sverige. Det är en enkel grundprincip som gäller hela EU.
Problemet är bara att deras arbetsgivare för det mesta lurar dem. Ljuger dem rakt upp i ansiktet att de inte behöver betala skatt i Sverige när de jobbar här.
De här fega lögnarna till arbetsgivare tycker jag borde sättas dit mycket hårdare än vad som görs idag.
Nu kan man komma undan om man har ett AB som får en hög skatteskuld, man sätter bolaget i konkurs, startar ett nytt, börjar om på ny kula med en annan fuskmetod än den man åkte dit på.
För det kommer rapporten också fram till. Fuskarna är anpassningsbara. När det visar sig att Skatteverket slår ner på en fuskmetod, byter man i branschen till en annan. Och på så sätt flyttas frontlinjen hela tiden.
När Stoppafusket granskat fuskande företag i transportbranschen som utnyttjar lågavlönade gästarbetare (som till exempel detta) har vi sett att de kan betala löner på 50 kronor i timmen, eller 25 kronor i timmen eller liknande. Det har blivit ett sätt för speditionsfirmor att dumpa löner och höja sin egen vinstmarginal.
Skatteverkets utredning visar också att svenskregistrerade dragbilar minskat i antal de senaste åren, samtidigt som av allt att döma som godset som forslas på vägarna har ökat.
Det är helt enkelt så att andelen gästarbetare som kör gods på svenska vägar ökar. Det är väldigt många nu. Skatteverkets rapport bekräftar också det som alla i branschen redan visste; väldigt många av dem bryter mot skatteregler.
Hur många personer rör det sig om totalt? Ja, det är det ingen som vet. Svenska transportarbetarförbundet har 63 000 medlemmar. När man mätt förekomsten av gästarbetande chaufförer i hamnar och speditionsterminaler har man kommit fram till att det rör sig om upp till 50 procent.
Det kan handla om 10 000 gästarbetare som arbetar svart i transportbranschen i Sverige. Det kan handla om 20 000. Eller det kan handla om 50 000. Vi vet inte, men Skatteverkets nya granskning visar med all önskvärd tydlighet: det är många. Om 80 procent av ett urval åkeriföretag har fuskat, hur många handlar det om totalt då? Hur många skattekronor går staten förbi i dettta? Hur många svarta jobb skulle kunna göras vita om Skatteverket, polisen och åklageriet gavs ordentliga resurser för att en gång för alla göra rent hus med fusket i transportbranschen?
Man kan ju bara gissa. Många miljarder kronor förmodligen. Tio tusentals arbetstillfällen.

1 thought on “1 000 utländska chaufförer fast i nätet

  1. Tja nu är det ju inte bara utlänningar som fuskar utan även svenskar som arbetar tex danska bemannings firmor,dom är ju lika stora kålsupare dom också. Bara hoppas att fogden tar dom också. Själv utan jobb och dom erbjudande man får är ju en skymf,man bor ju och lever i Sverige med dom prisarena som är här. Så har jag nu tackat nej till alla förslag och känt mig tvungen att ta ut pension i stället vid 61år. Hurra Sverige

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *