Dinotrans trucks
Dinotrans trucks, parked for de weekend in Sweden.

Fler åkerier följer nu Dinotrans exempel och anställer chaufförer från Filippinerna. Det säger SIA Dinotrans ägare, Staffan Resare.

Skatteverket har upptaxerat det lettiskregistrerade åkeriet SIA Dinotrans ägare med flera miljoner kronor.
Läs artikeln om skattebeslutet här.
Stoppafusket har mejlat Staffan Resare och frågat om han vill kommentera skattebeslutet. Han svarar i ett mejl att han anser att det är mycket felaktigheter i Skatteverkets beslut.
Bland annat kostnaderna för resor som Skatteverket betraktar som privata. ”Mina resor har varit affärsresor”, skriver Staffan Resare.

Följer vårt exempel
Staffan Resares mejlsvar ger inga indikationer på att han kommer att ändra inriktning på affärsverksamheten för SIA Dinotrans. Tvärtom ser han den som lyckad. Han skriver i mejlet:
”Med glädje kan nu ändå se att vårt projekt med chaufförer från Filippinerna har burit frukt och varit framgångsrikt med många nöjda kunder. Det är också ett flertal andra åkerier som nu följer vårt exempel.”

Rastställe i Sverige
Att Skatteverket nu fastställer att SIA Dinotrans ägare och vd ska anses som skattepliktig i Sverige reser frågan om var företagets anställda chaufförer ska anses vara skattskyldiga.
SIA Dinotrans har chaufförer från Lettland och Filippinerna anställda. Men mycket av verksamheten bedrivs i Sverige. Man har till och med ett eget rastställe i Värmland, som används av chaufförerna. Det framkommer i Skatteverkets utredning av Dinotrans AB.
Så här skriver Skatteverket, om Dinotrans AB:s fastighet i Värmland:
”Fastigheten används som rastställe för SIA Dinotrans chaufförer, som kör sträckan Stockholm – Oslo. Där sker också byte av chaufförer”.

Fast driftställe?
Dinotrans AB ägs inte av Staffan Resare. Det företaget ägs av Resares svåger. Men Skatteverket konstaterar att Staffan Resare företräder inte bara det företag han själv äger, SIA Dinotrans, utan även det svenska Dinotrans AB.
En följdfråga till den här historien blir då om fastigheten i Karlstad ska betraktas som ett fast driftställe i Sverige även för SIA Dinotrans.
Svaret på den frågan kan få stora följder för både bolaget SIA Dinotrans och dess anställda chaufförer.
För när det finns ett fast driftställe i Sverige, ja då betraktas verksamheten som svensk och ska beskattas i Sverige. Arbetsgivaravgifter och inkomstskatter för anställda som jobbar i Sverige ska också då beskattas i Sverige.
Men den frågan besvaras inte av Skatteverket i den här utredningen.
Om det finns fler utredningar på gång vet vi inte. Skatteverket svarar inte på frågor om pågående ärenden.

Thomas Lundh 

2 KOMMENTARER

  1. DinoTrans – hur är det med Filippin-chaffisarna från icke-eu
    och lite av tredje världen – får som verkligen köra yrkesmässigt
    o stoooraa bilar här – o hur klarare de yrkestrafikkoret o behörigheterna
    hur lång utbildning har de här

    • Hej, Dinotrans chaufförer från Filippinerna får utbildning av företaget och tar körkort i Lettland, som gäller i EU.

Leave a Reply to Z-Mannen Avbryt svar

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här