Stoppafusket.nu – Detta är nyheter.

Chaufförer är en politisk nyckelgrupp

När transportkändisen Thomas Morell gick från M till SD i veckan var det en större politisk bomb än vad många förstår.

Svenska chaufförer är lite över 100 000 till antalet. Cirka 1,5 procent av väljarkåren. En ganska liten andel, kan man tycka. Men om jag vore strateg i ett politiskt parti skulle jag ändå värdera chaufförerna mycket högt. Det är en grupp som har större politisk betydelse än vad dess antal skvallrar om.
Vi skriver om olika branscher på Stoppafusket. Byggbranschen, skogen, vården transportnäringen, etcetera. När vi skriver om något fusk inom transportnäringen så sprids de artiklarna mycket snabbare och till många fler än vad artiklar om andra branscher gör.
Det tror jag beror på att chaufförerna är mycket mer aktiva på sociala medier än folk inom andra yrken.

Starka nätaktivister

Många chaufförer ligger ute på vägarna på dagarna. Man kanske ligger över i hytten och internet blir då ett viktigt sätt att hålla kontakt med andra. Det har gjort att chaufförerna använder sociala medier i större utsträckning, tror jag. Och eftersom de är verksamma i en bransch som allvarligt attackeras av lönedumpning och kriminalitet är många av dem förbannade, vilket gör dem ännu mer nätaktiva och delaktiga i politiska diskussioner. Det är en grupp med väldigt många starka informella opinionsledare. Och de når ut med sina budskap och sin berättelse om verkligheten, långt utanför sin egen yrkesgrupp.
De är arga för att det görs för lite för att sanera branschen. Både den nuvarande regeringen och den förra har misslyckats med att stävja den social dumpningen och den kriminalitet som chaufförerna ser med sina egna ögon varje dag.

Morells förtroendekapital

Mitt i den debatten har Thomas Morell stått. Han är en av de som allra tydligast stått upp för ordning och reda inom transportnäringen. Han är inte yrkeschaufför själv, men han har jobbat som bilinspektör för Polisen och efter det varit regionchef hos Sveriges Åkeriföretag.
Han har skaffat sig ett enormt starkt förtroendekapital, både bland chaufförer och åkeriägare i Sverige.
När han förra året meddelade att han skulle ta steget in i politiken var det många som blev glatt överraskade. Oberoende vilket parti man själv röstar på så tror jag att man tycker att det är bra om fler inom politiken ser problemen inom transportnäringen och är beredda att slåss för en förändring.

Chafförerna kan avgöra valet

Och Morell är just en sådan stridbar person med djup branschkunskap som man vill se i politiken. Han skulle ha varit värdefull för Moderaterna. Han är en politiker med potential att samla arbetarröster. Det är något som M behöver mer än något annat nu, tror jag.
Vilket schabbel egentligen. Hur kunde moderaterna blanda bort en så viktig spelare?
Nu kommer Morell att vara värdefull för SD istället.
Personligen hoppas jag att fler partier börjar ta problemen inom transportnäringen på större allvar än de gjort hittills. Och om de saknar förmåga att förstå de problemen så borde de i alla fall börja värdera chaufförerna som väljargrupp mycket större. Det är ett gäng väljare med potential att avgöra ett val.

Thomas Lundh
thomas@stoppafusket.se

 

Blogginlägget är personligt och åsikterna som förs fram  är skribentens egna.

Exit mobile version