Vi blev inte hungriga – men vi frös

Arkiv

29,50 kronor i timmen för att köra buss för Bergkvarabuss. Det var vad de lettiska chaufförerna skulle fått. Men de blev blåsta på den största delen av lönen. Ärendet har gått till domstol och lettiska Yrkesinspektionen är inblandad.

Jag möter Robert* och hans fru Valentina första gången på Hotell Riga i Riga en mörk novembermånad 2012. Hotellet är ett gammalt nedslitet sovjethotell. Grandiost med guldgardiner och med flagnande färg och luggslitna mattor. Det var Roberts dotter som hade sett artikeln Stoppafusket hade om det lettiska bemanningsföretaget ”Sia Billig Arbetskraft” och skrivit till mig om sin fars ärende. Robert är en ganska tystlåten man. Hans fru är en klassisk skönhet med skimrande ljusblå ögon. Båda är väldigt artiga och kultiverade. Robert berättar att han hade precis blivit av med ett jobb som busschaufför och letade därför nytt på den lettiska stora sajten: www.ss.lv. Och där hittade han en annons som föll honom på smaken.  Nu talar ju inte Robert svenska. Hade han gjort det hade han kanske aldrig sökt jobbet. För vem vill jobba för ett företag som heter Billig Arbetskraft?
Ett anställningskontrakt skrevs mellan mannen bakom Billig Arbetskraft, Ingars Petrovs, och Robert 2 maj 2012 i Sverige. Lönen blev satt till 29,57 i timmen (2,33 lats) och sen skulle Robert få ett skattefritt utlandstraktamente på 355 kronor om dagen (28 lats). Klicka här för att se Roberts anställningskontrakt. (Översättningen till svenska är gjord av översättningsbyrån EWS.)

Hotell och frukost
Robert kom tillsammans med ytterligare fyra lettiska busschaufförer till Sverige.
– Tiden i Sverige började med att Bergkvarabuss hade introduktion för oss under två veckor i Kalmar. Vi fick inte betalt under de två veckornas introduktion. Men vi fick hotell och frukost, berättar Robert.
Introduktionen var på engelska och, enligt Robert, lärde de sig hur de skulle fylla i olika papper och hur de skulle förstå kartor och kunna olika rutter. De fick också lära sig hur bussarna skulle städas. De testades också hur de körde bussarna. Två av letterna fick sluta under de här introduktionsveckorna då de inte ansågs vara tillräckligt kvalificerade.

Shuttle
Det första jobbet som Robert och hans kamrater fick var att under en vecka köra shuttlebussen mellan Göteborgs färja och Göteborgs stad.
– Det var inte så bra. Vi körde bara sex timmar per dag så vi tjänade inte så mycket! Man tjänar mest på att köra långa rutter, berättar Robert.
Nästa uppdrag var att köra asiatiska turister från Göteborg till Oslo. När de kom tillbaka till Göteborg fick de vänta i två-tre dagar innan Ingars Petrovs ringde.
– Han sa att Bergkvarabuss inte visste var de skulle sätta oss i jobb så vi fick åka hem till Lettland igen och vänta.

Travel Buss
Efter en vecka var det dags att åka till Sverige igen. Den här gången fick de en adress till Stockholm. Adressen gick till Travel Buss i Skogås (ett företag i Bergkvara koncernen). Väl där fick de vänta… igen. De väntade i en dag. Och en dag till. På nätterna sov de på, vad Robert kallar, ett vandrarhem för personalen, ovanpå Travel Buss garage. Där bodde mestadels polacker som arbetade som bussmekaniker. Till slut kom tre bussar upp till Stockholm. En från Göteborg och två från Malmö. De här bussarna skulle köra uppe vid Nordkap i Norge. Det betydde ytterligare pengar för de lettiska chaufförerna då det lettiska utlandstraktamentet för Norge ligger på 36 lats (457 kronor per dag)
Det kom också tre svenska chaufförer. Sammanlagt var det alltså sex chaufförer som skulle möta upp olika kryssningsfartyg vid Honningsvåg och köra turisterna till Nordkap.
Robert och hans vänner jobbade från 24 maj till 24 augusti i Norge. Men någon lön för de två sista månaderna har de inte fått. De har helt enkelt blivit blåsta på lönen.


DSC_4690

Foto som Robert tagit från Nordkap i Norge. 

Labour Inspectorate
Som så många gånger förr kommer livet emellan och det är inte förrän i maj 2013 som jag kommer att fortsätta gräva i Roberts fall. Det blir återigen en resa till Riga. Jag har med kort varsel fått intervjutid på huvudkontoret hos den lettiska Yrkesinspektionen, State Labour Inspectorate, om Roberts arbetsgivare Billig Arbetskraft. Riga som var grå och dyster i november när jag träffade Robert och Valentina har nu lyst upp så här under våren. Hopplösheten syns inte lika tydligt för solens strålar faller lika på både fattig och rik. På Labour Inspectorate träffar jag tre personer som är mycket trevliga och tillmötesgående. Jag träffar Sabine Vaska som är biträdande direktör på Inspektionen, Vilnis Virza som är chefsjurist på ”Labour Law Unit” och Tatjana Zabarovska som är specialist på internationella relationer på ”Cooperation and Development Unit”. De säger helt frankt i början av intervjun:
− Vi är på din sida.
De berättar gärna om det som är offentligt i Roberts och hans kollegors fall och om Billig Arbetskraft.

Kom aldrig
13 augusti 2012 fick Inspektionen två klagomål på företaget och ett tredje klagomål kom in 14 september. Vid Inspektionens utredning framkom att chaufförerna inte hade fått lön och traktamente för två månader. De hade inte heller fått resekostnaderna betalda till och från Lettland som de har rätt till. Och de hade inte heller fått sin semestersättning.
−Vi har bokat möte med arbetsgivaren Ingars Petrovs många gånger. Han har sagt att han ska komma varje gång, men han kom aldrig, berättar Sabine Vaska.

”Lämnat” Sverige
Ingars Petrovs bodde i Sverige, närmare bestämt i Skövde, när han startade Billig Arbetskraft. Han ”lämnade” Sverige (registrerade sig på Skattemyndigheten som utflyttad ur landet) efter den första artikel på Stoppafusket om Billig Arbetskraft. Till mig sa han att han fått ett ingenjörsjobb i Lettland. Men här i Lettland lyser han alltså också med sin frånvaro. Ingars Petrovs har även försvunnit ut ur företaget. Det finns en ny ägare och styrelseledamot på Billig Arbetskraft, som är lika lätt att nå som Ingars Petrovs.
Den lettiska Yrkesinspektionen har gjort allt den kan. Billig Arbetskraft har fått böter på 375 lats (ungefär 4 800 svenska kronor) för icke-betalda löner, resekostnader och traktamente. Yrkesinspektionen har också skickat ett föreläggande om att företaget ska betala de tre chaufförerna det som företaget är skyldig dem. Eftersom inget har betalats har ärendet gått till lettiska Kronofogden, som konstaterat att Billig Arbetskrafts konton är helt tomma. Det finns inte heller några tillgångar att sälja för att få in pengar. Så något större hopp om att få ut chaufförernas lön finns inte.
På Inspektionen är man intresserade av att veta hur kontraktet mellan Bergkvarabuss och Billig Arbetskraft ser ut.
−Har du sett något sådant kontrakt? frågar Vilnis Virza mig.
− Nej, säger jag. Men kan inte ni kräva att få ut det från Bergkvarabuss?
− Det går inte, fyller Sabine Vaska i. Vi har bara mandat att kräva ut papper i Lettland.

Inom EU kan de olika Yrkesinspektionerna i de olika länderna be varandra om hjälp. Lettiska Yrkesinspektionen har inte vänt sig till svenska Arbetsmiljöverket för att få hjälp med att få ut papper från Bergkvarabuss.Men förmodligen skulle Arbetsmiljöverket inte vara så mycket till hjälp i alla fall, eftersom verket klart och tydligt sagt att de inte sysslar med arbetares ekonomiska spörsmål. Arbetsmiljöverket hänvisar istället sådant till fackföreningarna. Det är bara att konstatera: Inom EU råder det fri rörlighet av det mesta men INTE av kontroller. Det bäddar för att en svart ekonomi ska kunna växa sig välmående.

Domstol
De tre chaufförerna har på tre platser i landet dragit Billig Arbetskraft inför domstol (vilket är gratis i Lettland i sådana här fall). Inte på något ställe har företaget dykt upp
− Om vi skall gå vidare mot Ingars Petrovs personligen måste vi anlita en advokat och driva ”a criminal case”. Men det har vi helt enkelt inte råd med, förklarar Roberts fru Valentina när vi träffas i maj.
Den här gången träffas vi är på ett annat hotell, det glassiga Radisson Blu Latvia där tre nätter kostar lika mycket som en lett har i minimumlön per månad.
Vad har det inneburit för er att förlora de här pengarna?
− Vi har ju inte varit helt barskrapade, säger hon och ler ett brett leende.
Inombords målar jag upp en bild av att Valentina och Robert har det ganska bra ekonomiskt. Den bilden raseras ungefär en halv minut senare.
− Vi har inte varit hungriga, fortsätter hon. Men vi hade planerat att byta fönster med pengarna från Billig Arbetskraft. Det kunde vi inte göra nu, så det har varit kallt och vi har frusit under vintern. Du förstår, vi klarar inte ekonomiskt att byta fönster om vi både jobbar i Lettland och har lettiska löner.

Bergkvarabuss
På Bergkvarabuss bekräftar trafikplanerare Mikael Andersson senare per telefon att de lettiska chaufförerna jobbat för Bergkvarabuss.
− Det är inte jag som bestämmer vilka som skall anställas eller om man tar in bemanningsföretag. Däremot var jag ute och åkte lite med dem och kontrollerade deras körteknik för att se vad de var för några. De var fem från början, två fick åka hem som inte uppfyllde kraven. Ytterligare en person fick åka hem för han uppförde sig inte trevligt. Det kom en annan sen på hans plats. Letterna körde i Norge sedan i tre månader för Bergkvarabuss.
Men letterna fick vänta uppe på Traveller Buss adress i Skogås innan de åkte till Norge. Och de svenska chaufförerna som åkte upp samtidigt till Norge körde bussar från Traveller.
− Vi kör ju väldigt mycket trafik i Norge. Vi har säkert… vet inte exakt hur många turer vi kör på. Vi kör mycket asiater som kommer med flyg till Stockholm. Letterna körde inte för Traveller, nä, de körde för Bergkvarabuss.
Men de var ju hos Traveller Buss. Det vet jag. Där fick de vänta..
− Ja, Traveller är ju vårt dotterbolag. De kom med båten till Stockholm sen fick de vänta någon dag innan de fick bussarna då för att köra till Nordkap.
Var det Bergkvarabuss som hade kontraktet i Norge eller var det Traveller Buss? För de svenska chaufförerna körde bussar från Traveller. Jag har foton på detta.
− Vi har mycket bussar på Nordkap och kör. Det är dagligen höll jag på att säga.
Och det är både Bergkvarabuss och Traveller Buss som kör vid Nordkap?
−Ja, det är det ju. Det var ju inget eget vi hade. Vi körde åt ett bolag där uppe i Nordkap… som tar in.. det är när det kommer kryssningsgäster som ska till utsiktsplatsen från Honningsvåg till Nordkap man kör den sträckan. Det är ungefär 3,5 mil.
Vem är det som kan ge kommentarer. Det låter ju inte så bra att Bergkvarabuss haft chaufförer som tjänar 29,50 kronor i timmen.
−Vad de tjänar vet inte jag.
Men det vet jag.
−Det är ett bemanningsföretag, Billig Arbetskraft, som vi anlitade.
Hade ni MBL-förhandlingar med facket innan ni tog in Billig Arbetskraft?
− Ingen aning. Det vet inte jag. De flesta är upptagna på kurs idag. Men jag ska ta reda på vem som ska kommentera och återkommer. 

Ingen återkom från Bergkvarabuss under ett par veckor för att kommentera varför företaget tagit in ett bemanningsföretag som inte har F-skatt i Sverige och med namnet Billig Arbetskraft. Det kan inte sägas heller vara klarlagt att letterna bara jobbat för Bergkvarabuss eller om de skickats vidare att arbeta på Traveller Buss också. På Roberts arbetsgivarintyg står det tydligt och klart att han jobbat både för Bergkvarabuss och Traveller Buss.

Vd:n på Bergkvarabuss Göran Mellgren tog senare kontakt via e-post med Stoppafusket. I väntan på kommentarer från Göran Mellgren kommer här en kort resumé vad han skrivit: “Vi försvarar inte på något sätt  Ingars Petrovs agerande, utan tvärtom är både upprörda och besvikna då det är uppenbart att man har lurat såväl förarna som oss…” “Vi har uppmanat Billig Arbetskraft att omedelbart utbetala återstående löner och vi kommer att agera för att förarna skall få sina pengar. Vi lämnar gärna nödvändig information till den lettiska yrkesinspektionen, exempelvis avtal mm”.

Facket
Båda bussbolagen har kollektivavtal med Kommunal. På Kommunal finns Susanne Gällhagen som är ansvarig för bussbranschen. Efter det att hon tagit del av Roberts fall har Kommunal omedelbart begärt förhandling med Bergkvarabuss angående brott mot MBL, medbestämmandelagen.
− Vi ser mycket allvarligt på det här då vi inte blivit informerade om bemanningsföretaget Billig arbetskraft. Vi har aldrig fått chans att kontrollera företaget och säga vår mening. Det kommer bli skadestånd men hur stort det är kommer vi bestämma under förhandlingarna. Men klart är att Bergkvarabuss inte skall tjäna något på lönedumpning eller illojal konkurrens, säger hon.
Kan ni göra något för Robert och hans arbetskamrater? De har ju inte ens fått ut sina 29,50 kronor i timmen och inte heller sitt traktamente.
− Just nu i dagsläget vet vi inte om vi kan hjälpa dem, men vi söker vägar att kunna göra det.

Anna-Lena Norberg 

* Robert är ett påhittat namn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *