Arkiv

Fler poliser!
Fler skattmasar!

Månadens glada nyhet var att Skatteverket storsatsar just nu på att hitta skattefuskare i transportbranschen.
Det är ett bra ställe att leta på om man vill håva in extra miljarder till statskassan.
Nu verkar det som att man ska specialgranska utländska chaufförer som kör som falska egenföretagare i Sverige.
Jag skriver falska, för de flesta av dem är förmodligen inte riktiga egenföretagare. De allra flesta av dem har inte egna verktyg, äger inte de bilar de kör och mycket talar för att många av dem inte heller betalar skatt i sina hemländer.
Det gör att de är helt i händerna på sina svenska uppdragsgivare. Och det i sin tur gör att egentligen de ska betraktas som anställda, som det ska betalas skatt och arbetsgivaravgifter för i Sverige.
Det vore tråkigt om denna skattegranskning bara inriktades på att skönstaxera utländska chaufförer. Om branschen ska bli sanerad ordentlig måste man sätta dit uppdragsgivarna.

Fiffelkultur
Det har utvecklats ett fifflandets kultur i Svenskt näringsliv. Där det blivit allt vanligare att hitta sätt att kringgå lagar och skattskyldighet, genom att bolla med arbetskraft över gränserna.
Det är förstås djupt omoraliskt. Men omoralen är inte i första hand den makedonske chaufförens. Han har kanske inget val. Om han går arbetslös hemma utan försörjning och blir erbjuden 12 000 i månaden rakt ner i fickan för att köra lastbil i Sverige, då är han kanske piskad att ta det jobbet. Även om det innebär att han tvingas övernatta i lastbilen i månader i sträck.
Omoralen ligger självklart hos den svenske uppdragsgivare som anlitar falska egenföretagare enbart i syfte att pressa kostnader genom att dumpa lönerna och strunta i att betala skatt.
Så skattegranskning av branschen är bra. Men hoppas att de vänder på rätt stenar. Och frågan är också om det finns tillräckligt många skattegranskare i Sverige för att man ska klara av att göra en ordentlig sanering av branschen.
Det tror inte jag.
Omfattningen av fusket är enormt. Jag tror att staten skulle tjäna grova pengar på att snabbutbilda nya skattegranskare i stora mängder som kan jobba specialiserat mot särskilda branscher.

Bara 140 poliser
Den nuvarande regeringen gjorde ett väldigt bra jobb med att öka antalet poliser. Det är cirka 5.000 fler poliser nu än när Reinfeldt kom till makten 2006. Det är en ökning med 20 procent.
Nu ifrågasätter i och för sig många i media hur effektiv själva brottsbekämpningen är.  Själv tycker jag att media är lite orättvis, för visst ser man fler poliser på gatorna nu, än för några år sedan. I alla fall gör man det i min hemstad. Och det var väl själva meningen, att polisen skulle bli mer synlig på gator och torg.
Men, inom just transportnäringen kan man med fog fråga sig hur effektiv polisens verksamhet är. Där råder nämligen en allvarlig resursbrist. Det finns idag i Sverige bara 140 poliser som har kompetens att granska yrkestrafik. Och då ska man veta att medelåldern i den delen av kåren är hög. Mycket viktig yrkeskompetens är på väg att pensioneras bort.
Ja, ni läste rätt där. 140 stycken! I hela Sverige. De ska då hålla koll på alla dessa miljontals transporter som genomförs varje år i landet. Man tror det är ett skämt.
Det är inte så konstigt då att det konstant bryts mot körregler, att man kör med överlaster och med för dåliga däck och farliga laster utan att ha tillstånd till det.
Risken att åka dit är minimal. Dessutom har svensk polis klena verktyg när det gäller att agera mot lagbrytare i yrkestrafiken.
Så. Fler poliser med inriktning mot yrkestrafik är vad som behövs. Men också förstås en uppsättning nya lagar som ger dem möjlighet att agera kraftfullt mot lagbrytarna.
Och gärna några tusen nya, fräscha specialutbildade skattmasar.
Det vore ett drömjobb när jag tänker efter. Tänk vad roligt det skulle vara att få skattegranska transportnäringen.
Man skulle i varje fall inte vara sysslolös.

Thomas Lundh, journalist och författare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *