Miljonräkning från Skatteverket till fuskande åkeri

Arkiv

Läs hela historien om hur Velanova Cargo AB hamnade i situationen att få betala sex miljoner kronor  i arbetsgivaravgifter och skattetillägg.  

Gillar du vårt arbete? Swisha gärna över en tia eller två och stöd Stoppafusket så vi kan fortsätta vår verksamhet. Stoppafuskets swishnummer är:  1235714852. Tack på förhand!

Det är en riktig härva som Velanova Cargo är involverad i. Det blev så mycket jobb för Skatteverket i sin revision att den fick delas upp i två delar. Den första delen gäller 2012, 2013 och 2014. Den andra delen  gäller 2013, 2014 och delar av 2015.
Men först en liten presentation av Velanova Cargo.

Richard och Kurt
Bakom företaget finns Richard Larsson och Kurt Larsson och företagets kontor ligger i Ulricehamn. Velanova har, likt så många andra åkerier, kört med inhyrda utländska enmansföretagare som chaufförer. En fuskvariant som är lika effektiv som att köra huvudet i väggen. Richard Larsson och Kurt Larsson är också styrelseledamöter i Kurt Larssons Åkeri AB. Och ett stort antal av chaufförerna har också kört för Kurt Larssons Åkeri.

Betalningsförmedlare
Del 1 av Skatteverkets revision handlar om de chaufförer, mestadels rumäner,  som hyrdes in via ett polskt bemanningsföretag, Patroxal Sp. Z.O.O. Men det enda det så kallade bemanningsföretaget sysslade med var att betala lönerna till chaufförerna. För den tjänsten tog Patroxal 3,5 procent av summan i betalning. Skatteverket ser därför Patroxal enbart som en betalningsförmedlare.

Ingen tid
Enligt avtalen mellan chaufförerna och Velanova Cargo skulle de få 2 500 euro i månaden i betalning. De pengarna skulle då räcka till lön och sociala avgifter/egenavgifter som det då var meningen att chaufförerna själva skulle betala. Avtalen var också skrivna, för det mesta, att de skulle gälla ”tills vidare”. Ett mycket ovanligt affärskontrakt, måste tilläggas. Det står inte i avtalet hur många timmar i veckan som chaufförerna skulle jobba. De får 2 500 euro i månaden men hur mycket de måste jobba för det är alltså inte reglerat.

Momsregistrering
Skatteverket lyfter på varje sten för att hitta bevis. Och i det här fallet har Skatteverket kontrollerat när varje chaufför registrerat sig för att driva momspliktig verksamhet i hemlandet. De flesta gjorde det i samband med att de skulle börja jobba för Velanova. Och när de slutade jobba för Velanova avregistrerade de sig för moms. De har alltså blivit enmansföretagare enbart för att jobba för Velanova.

F-skatt
Men det räcker inte att kalla sig enmansföretagare och registrera sig för moms i ett annat EU-land. I Sverige måste man vara godkänd för F-skatt. Chaufförerna hade inte någon F-skattsedel i Sverige. Och när inte någon sådan finns. Då får, i det här fallet, Velanova betala arbetsgivaravgifter.
Skatteverket skriver: ”Ni är den verkliga arbetsgivaren för personalen som fått lön via Patroxal. Skatteverket anser att syftet med att betala chaufförerna via Patroxal är ett upplägg för att undgå att betala svenska arbetsgivaravgifter samt att kringgå reglerna om det arbetsrättsliga arbetsgivaransvaret. ”
Det var den ena delen av revisionen. Räkningen till Velanova blev 1,2 miljoner kronor. Skattebeslutet kom i december 2015. I början av januari 2016 begärde sig Velanova i konkurs.
(Men ett annat Velanova hade redan startats i juli 2015: Velanova 2:0 AB).
Nu till den andra delen av revisionen. Då när Skatteverket gjorde skatterazzia med polis för att få fram bevis på fifflet, 4 november 2015.

Del 2
Velanova har också hyrt in chaufförer från ett rumänskt företag som heter Valhalla Logistik SRL. De chaufförerna var anställda. Men Valhalla är starkt knutet till Velanova. Ägaren till Valhalla heter nämligen Richard Karlsson.
Skatteverket har tagit del av kontraktet som finns mellan Velonova och Valhalla. Det står en hel del i det utom en viktig sak och det är hur mycket Valhalla ska ha betalt. Affärskontrakt utan pris hör definitivt inte till vanligheten.
På samma adress i Rumänien, som Valhalla, finns ett rumänskt företag, Standiroma Trucking SRL registrerat. Även från det företaget har Velanova Cargo hyrt in chaufförer. Ingen av de rumänska företagen har F-skatt i Sverige eller är registrerade för arbetsgivaravgifter.

Polishjälp
Skatteverket tog alltså hjälp av polisen och gick in på det svenska företaget Velanovas kontor och verkstad för att bevissäkra material. Bland annat hittade man förteckning med bankkontonummer till de utländska chaufförerna, listor i original med månadsvisa löner- och traktamentesutbetalningar och personaldokument för personal som får lön utbetald från Valhalla.
Skatteverket skriver: ”Syftet med att betala chaufförerna via Valhalla är ett upplägg för att undgå att betala svenska arbetsgivaravgifter”.
I den andra revisionen/andra skattebeslutet ska Velanova sammanlagt betala 4,8 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg.
Totalt blir summan sex miljoner kronor.

Skatteverket räknar också upp de kunder som Velanova har haft: Svensk Logistikpartner AB, DFDS Logistics AB, Skaraslättens Transport AB, Ancotrans AB, Ewais CArgo Care B.v. och Bo D Peterssons Åkeri AB.
Stoppafusket har sökt Richard Larsson för kommentarer, men inte  fått något svar.

Anna-Lena Norberg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *