Jessica Löfström lobbar stenhårt för att byggbranschen ska bli ren från skattefuskande och lönedumpande underleverantörer.
– Det är en överlevnadsfråga, säger Jessica.
Jessica Löfström är vd för, och grundare av, Expandera Mera. Det är ett bemanningsföretag som specialiserat sig på byggbranschen. I sin vardag möter hon konkurrens från företag med utländsk personal som har löner långt under kollektivavtal och som varken betalar skatt eller arbetsgivaravgifter i Sverige.
– Gapet mellan vitt och svart har blivit enormt stort. När vi har företag som betalar 30 kronor i timmen i lön och som inte betalar skatt, är det allt för frestande för många att anlita dem.
Vill sätta press på branschen
Jessica vill sanera den svenska byggbranschen. Hon tror att det är fullt möjligt och har ett recept för det.
– Om jag fick bestämma på Sverige Byggindustrier (arbetsgivarorganisationen) så skulle jag se till att det blev ett krav för medlemskap i BI, att man höll rent.
Jessica tycker att man borde ha skarpa regler för medlemsföretagen. Så här ser hennes förslag för sanering av branschen ut:
- Första gången ett företag blir påkommet med att ha anlitat en underleverantör med osunda förhållande blir det en skriftlig varning.
- Andra gången hängs man ut på hemsidan och blir satt under bevakning.
- Tredje gången blir det uteslutning ur Sveriges Byggindustrier.
– Tror du att ett enda företag skulle riskera en uteslutning? Det tror inte jag, det skulle sanera branschen på en gång.
Ödesfråga för Sverige
Jessica är engagerad i organisationen Founders alliance. Det är ett nätverk för entreprenörer som vill föra upp entreprenöriella frågor på den politiska dagordningen. De vill verka oberoende av de traditionella stora organisationerna, vid sidan av LO och Svenskt Näringsliv.
– Vi blir en tredje kraft i Sverige och vad vi funderar över är : ”hur ska vi få Sverige fantastiskt”.
Högt upp på deras agenda kommer kampen mot snedvriden och osund konkurrens på arbetsmarknaden i Sverige.
– Jag brukar säga till politiker jag träffar att ni får välja vilken väg ni vill, men ni måste inse konsekvenserna av det ni väljer.
Och konsekvensen av att låta företag som dumpar löner och smiter från skatten verka i Sverige, är att man flyttar skattebasen någon annanstans. På sikt urholkar det landets ekonomi.
Och dessutom, vad händer med en bransch som har en stämpel av lönedumping och skattefusk över sig?
– Vi vill attrahera talanger. På Expandera Mera söker vi alltid efter duktiga yrkesarbetare.
– Vem vill vara i en sunkig sketbransch? Inga talanger vill vara det. Vi ska ha ordning och reda på arbetsplatserna. Om vi inte attraherar talangerna så dör branschen.
Proletär bakgrund
Jessica kommer från en riktig småföretagarfamilj. Farfadern startade ett plåtslageri, som drevs vidare av hennes far och som nu drivs av hennes syskon. Men hon har bara två generationer bakåt till det gamla fattigsverige.
– Min farfar såldes på auktion när han var liten. Det var så man gjorde på den tiden.
Föräldralösa barn eller barn i fattiga familjer kunde utackorderas till den familj som begärde minst ersättning av kommunen för att ta hand om dem. En brutal form av socialtjänst. Men farfadern revanscherade sig när han startade eget företag.
– Med tanke på hans bakgrund blev han väldigt framgångsrik.
Entreprenörskap och hög arbetsmoral har gått vidare i släkten.
– Jag jobbar hårt, det har jag fått med mig hemifrån. Att gå på universitet uppmuntrades inte. Det var bättre att börja jobba och tjäna pengar.
Lång kamp
Jessica bestämde sig tidigt för att hon ville vara vd och efter att ha drivit några olika företag hamnade hon i den bransch som skulle bli hennes. Hon startade Expandera Mera, som alltså är specialiserat på bemanning inom byggsektorn.
– Det var ingen som fanns där, så jag tyckte det var perfekt.
De stora bemanningsföretagen, som Manpower med flera, undvek byggbranschen. Av en speciell anledning, skulle Jessica upptäcka ganska snart. Byggnads gillade inte bemanningsföretag, även om det var svenskt och ville ha kollektivavtal. Hon hamnade i en utdragen konflikt med facket.
– De ville att jag skulle ha bemanningsavtalet. Det ville inte jag för det var ett sämre avtal för mina anställda. Jag ville ha byggavtalet.
Det tog några år, men idag jobbar Expandera Mera med byggavtalet och är kompis med facket.
– Vi har ett jättebra samarbete med Byggnads idag. Nu är det mer BI (arbetsgivarorganisationen) som är problemet.
Ser det positiva
Jessica tror att det är möjligt att sanera byggbranschen, att till stor del städa bort konkurrensstörande och fuskande underleverantörer. Men de stora byggföretagen måste bestämma sig för att göra det.
– Jag har talat med människor i höga positioner på de stora byggföretagen som säger att de kan sanera branschen. Det är inte svårt. Men alla de stora byggföretagen måste göra det samtidigt. Annars riskerar man tappa i konkurrenskraft.
Men byggbranschen är stor. Det är kraftigt sug efter arbetskraft just nu. Många vittnar om att de oseriösa företagen bara verkar bli fler och fler ute på byggena.
– Men det händer saker nu som är positiva. Peab har gått ut och sagt att det är bra att riva upp lex Laval och jag tror att Peab verkligen vill sanera. Ardalan Shekarabi (civilminister) har ett nytt förslag, som verkar kunna gå igenom, om att man ska få ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor i offentliga upphandlingar.
– Så, jag är optimist om framtiden.
Thomas Lundh
thomas@stoppafusket.se
Jessica kan ju börja med att sanera sitt eget företag.
Hur menar du då?
Robban – hur och vad menar du med att jag ska börja sanera i ExpanderaMera? Vad menar du är det kriminella vi gör?
Att Expandera Mera själva följer byggavtalet är en bra början till självsanering inom uthyrningsbranschen.
1) Sluta kräv läkarintyg av dina anställda från dag ett vid sjukdom med hot om löneavdrag om man inte införskaffar ett läkarintyg.Enligt lag så skall sjukintyg införskaffas efter en veckas sjukdom
2) Betala rätt lön,enligt avtalet skall inhyrt personal tjäna lika mycket som de anställda där man är inhyrt,inte lägre,tex om lönen för de anställda med yrkesbevis där man är inhyrt är 200 kr/h + ackordstillägget 20 kr/h =220kr,dina anställda på den arbetsplatsen med yrkesbevis tjänar 180 kr/h,då skall mellanskillnaden /ackordsutbetalningen enligt avtal vara 40 kr/h,inte 20 kr/h !
3) Efter en provanställning på sex månader skall man få fast anställning om man fortfarande jobbar för ditt företag,man skall inte få ett fortsatt provanställning eller nytt provanställning på ett av dina underföretag Mera Expandera,Expandera Mera i Europa eller allt vad dom heter.
4) Efter avslutad anställning hotar du med lönevadrag om man inte återlämnar tvättade arbetskläder. Det finns ingenstans skrivet att du har rätt att kräva tillbaks tvättade arbetskläder eller att du har rätt att ta betalt för ett förlorat id06.
5) Har man fått en provanställning med ett halvår,så är det den perioden anställningen gäller,men du lägger till en tvåveckors uppsägningstid under provanställningen,är det riktigt att göra så enligt avtal ?
6) Vid jul säger du alltid upp hela din arbetsstyrka som har provanställning även om det finns jobb hos entreprenörerna under mellandagarna för att du skall slippa betala helgdagsersättning till dina anställda,sedan återanställer du dom uppsagda efter nyår,ibland till samma arbetsgivare där de var innan julhelgerna.
Det här är bara några exempel.
Hej Swat,
Jag förstår att du undrar över hur vi arbetar. Jag känner inte igen ditt namn så jag vet inte om du arbetat hos oss men här följer i alla fall svar på dina påståenden.
1)
Vi kräver inte läkarintyg men då vi värnar om både våra anställda och våra kunder så betalar vi läkarbesök för all vår personal. Dels för att vi vill se till att vår personal får den behandling de kan behöva och dels för att vi behöver veta hur länge man kommer att vara sjuk. Vi kan då sätta in en annan person under tiden man är sjuk, så att kunden inte tappar i sin produktion samtidigt som vår personal kan vara sjuk i lugn och ro samt få dem behandling de kan behöva. Bra för alla helt enkelt.
2)
Exakt så arbetar vi. Alla som arbetar hos oss får 1. Utbetalningsnivån på orten 2. Mellanskillnaden på vad skottet gav och utbetalningsnivån. Det verkar som det blivit något fel med din lön. Det är märkligt att vi inte hört något från dig. Om det blir fel med lönen så brukar vår personal höra av sig per omgående även om det sällan är fel på lönerna och ännu konstigare att enbart du fått fel lön, i ett helt lag. Ring oss, så ordnar vi det såklart.
3)
I kollektivavtalet för byggnadsarbetare och i bemanningsdelen så heter det inte provanställning utan visstidsanställning. Den kan uppgå till 6 månader med en uppsägningstid om 2 veckor. Vi lägger olika yrkesgrupper i olika bolag för att rätt kollektivavtal skall gälla för yrket. Ibland kan en träarbetare även är markarbetare. När man övergår från trä- till markarbete så byter man kollektivavtal från Byggnads till Seko och därmed byter man anställningsbolag så att rätt kollektivavtal följer med.
4)
Det står på flertal ställen i anställningsdokumenten att man skall lämna tillbaka kläder vid avslutad anställning och att de skall vara tvättade. Likaså med ID06. Dessa dokument har du signerat på ett flertal ställen och fått förutom muntlig information har du även fått kopior på dokument som du signerat vid anställningstillfället.
5)
I avtalet står gäller visstidsanställning upp till 6 månader med 2 veckors uppsägningstid därefter gäller tillsvidareanställning.
6)
Vi varslar enbart personal när vi inte har uppdrag. Har vi haft en person visstidsanställd, säger upp och sedan anställer igen så blir de tillsvidareanställda. Dock säger vi bara upp om vi inte har uppdrag. Att våra kunder drar ned på verksamheten under denna period och inte kan svara på när de kommer igång igen med sin verksamhet. Det påverkar hur många anställda vi kan ha. Vi har inte möjlighet att ha en stor grupp anställda, betala lön men inte ha några uppdrag och framförallt inte veta när uppdrag kommer in igen. Då skulle vi gå i konkurs, precis samma sak gäller för andra företag, dvs inget företag har möjlighet att ha en stor yrkeskår utan att ha uppdrag framförallt inte när man inte vet när nya uppdrag kommer in igen.
Ring mig, maila mig, eller kom förbi om du har fler frågor.
Jessica 070 774 87 58
jessica@expanderamera.se